Sunday, November 24, 2013

HIV: SEBAHAGIAN DARIPADA LAPORAN TERKINI PERJUANGAN PERTUBUHAN POSITIVE WARRIORS MALAYSIA MENENTANG STIGMA, JUDGEMENTAL, DAN DISKRIMINASI



Rasanya sudah terlalu lama aku tidak berkesempatan berkongsi pengalaman dengan para pembaca. Sesungguhnya itu di luar kemampuanku atas kekangan tertentu yang tidak mampu digambarkan. Apabila sentiasa bergerak aktif melebihi 12 jam sehari untuk cuba memberikan yang terbaik kepada NGO, komuniti, keluarga, karier, dan ujian kesihatan sendiri, ianya sungguh memenatkan. Syukur di sebalik perjuangan kecil yang penuh rencah ini memberikan aku kepuasan dan rasa berguna di sisiNya. Nikmat berpeluang memainkan peranan dalam bidang fardhu kifayah amat bermakna.

Ditambah dengan sentiasa perlu travel ke sana sini tanpa mengira masa, setakat terlena bersama dingin pagi di dalam kereta di pinggir lebuhraya untuk berkejar pulang ke rumah demi menunaikan kewajiban terhadap tuntutan karier pada keesokan harinya adalah biasa. Termuntah-muntah keletihan dan sakit-sakit badan adalah biasa. Disalah anggap sebagai sibuk mencari duit extra atau difitnah adalah biasa. Tidak sempat berjumpa dan menziarahi mertua, saudara mara sendiri adalah biasa. Pokai walaupun nampak selesa adalah biasa. Apa yang hendak dikeluhkan kerana itulah resmi orang yang sedang bertatih untuk berjuang.

Semakin hari juga aku semakin matang dengan kerenah komuniti. Ianya begitu unik dan berbeza. Ujian rohani dan jiwa yang sakit sentiasa aku jumpa di mana-mana, sama ada di kalangan ODHA (Orang Yang Hidup Dengan HIV) atau tidak. Kita sama-sama sedang diuji dengan cara masing-masing. Setiap hari aku mendapat kekuatan baru dan pelbagai ilmu melalui didikan Allah ini.

Bukan setakat urusan berkaitan komuniti, pelbagai masalah sosial, keluarga, dan rumah tangga, ada sahaja individu yang cuba meminta nasihat atau pertolongan. Dalam hati tertanya-tanya, apa yang mereka harapkan daripada aku sedangkan aku punya pelbagai kelemahan diri?

Dalam begitu, aku masih sempat membantu beberapa orang ‘murid tua’ yang mahu kembali belajar asas Qur’an dan fardhu ain dalam anggaran masa 3 jam sehari tanpa sedikit pun aku meminta imbuhan kewangan. SAHAM AKHIRAT jauh lebih bermakna.

Sepenat atau selayu mana pun, aku cuba berikan yang terbaik. Sekurang-kurangnya sambil ‘mengajar’, aku dapat juga mendidik diri sendiri. Aku sendiri pelik dari mana datangnya masa dan tenaga kerana aku memang sentiasa penat dan sibuk. Sentiasa terkejar-kejar. Bahkan selalu juga masih sempat melepak dan menghabiskan masa dengan teman-teman rapat. Sesekali masih tetap cuba melayan keluarga setakat yang termampu dengan keupayaan kami.

Justeru, maafkan aku jika tidak suka mempedulikan sangat perkara yang remeh-temeh dan permainan emosi. Maafkan aku, memang tidak sempat!

Katalah apa sahaja semahumu jika itu yang kamu fikirkan tentang aku sebagai seorang ODHA. Setiap ujian adalah semakin menguatkan. Usah ditanya apa yang aku rasa kerana aku bahagia sahaja dengan kehidupanku seadanya. Nilailah apa sahaja asalkan kamu gembira, asalkan jangan kamu hina komuniti senasibku dengan sewenang-wenangnya.

Aku berjuang kerana Allah. Jauh sekali mengharapkan puji dan nama. Bukan kerana periuk nasiku. Ada NGO atau tidak, disokong atau dicemuh, tidak menjejaskan aku. Sesulit mana pun, memang ini juga yang akan aku lakukan kerana itu yang aku mahu.

Baiklah. Secara ringkas, aku akan kongsikan beberapa pengalaman terkiniku untuk cuba memberikan kefahaman dan mendidik masyarakat memahami isu sebenar HIV/AIDS dengan kerjasama, jemputan, dan bantuan pihak-pihak prihatin. Setiap kali sharing, aku tidak pernah lupa membawa nama Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM), cuma fokus utamaku adalah terhadap isu yang diamanahkan.

Memang setiap kali hadir dalam mana-mana sharing aku sentiasa mempromosikan PPWM, cuma tidaklah secara panjang lebar. Kalau panjang lebar, sudah tentu objektif pihak penganjur tidak tercapai. Jadi, jelaslah bahawa tuduhan yang mengatakan aku hanya mempromosikan diri sendiri demi kepentingan peribadi tidak benar sama sekali. Kepentingan apa yang aku cari?

Sebagai makluman, memanglah aku banyak kongsikan gambar peribadiku sahaja berbanding aktiviti bersama komuniti. Jika aku dedahkan identiti komuniti, ianya bakal menjadi isu sensitif. Sedangkan video tentang penglibatan aktiviti bersama komuniti yang aku share di YouTube (sedia disiarkan oleh pihak media pun) masih ada yang marahkan aku kerana kononnya aku mendedahkan personaliti mereka.

Apa sahaja yang aku lakukan, sentiasa ada yang tidak kena di mata sebahagian individu lain. Bukan semestinya mereka yang hadir aktiviti PPWM adalah ODHA! Ramai sahaja volunteers dan supporters. Kita maksudkan lain, mereka faham cara lain. Entahlah, aku pun jujurnya tidak faham.

Antara program-program tersebut adalah:

Program Seminar Wanita dan HIV/ AIDS

Tarikh: 7 November 2013
Hari: Khamis
Masa: 8.00 pagi – 1.30 petang
Tempat: Dewan Felcra, Pejabat Felcra Daerah Kuala Pilah
Tajuk: Perkongsian Pengalaman
Anjuran: Pejabat Kesihatan Daerah Kuala Pilah

Aturcara Program:

08.30 am
Pendaftaran peserta

08.45 am
Minum pagi

09.00 am
Ceramah: Epidemologi HIV/STI
Oleh: Dr. Hajah Zaini binti Haji Ishak
Ketua Penolong Pengarah Kanan
Unit AIDS/STI, Jabatan Kesihatan Negeri, Negeri Sembilan

10.00 am
Ceramah: HIV/STI dan Wanita
Oleh: Dr. Saidatul Fadlyana binti Mohammad Isa
Pegawai Perubatan U48
Klinik Kesihatan Juasseh

11.30 am
Perkongsian Pengalaman
Oleh: Encik Mohamad bin Wahid
Presiden PPWM

01.00 pm
Penutup & Makan Tengah Hari


Sebahagian peserta yang hadir

Peserta adalah dalam anggaran 100 orang yang terdiri daripada kakitangan Jabatan Kesihatan Daerah Kuala Pilah dan kakitangan pelbagai jabatan kerajaan daerah Kuala Pilah.


Sesi perkongsian

Alhamdulillah, sambutan dan penglibatan sangat memuaskan. Pihak penganjur berjaya menguruskan program dengan sungguh cemerlang.


Bersama Dr. Saidatul Fadlyana binti Mohammad Isa dan Dr. Rosmala binti Mohamad


Program Maal Hijrah 1435 H

Tempat: 11 November 2013
Hari: Isnin
Masa: 8:30 pagi – 10:30 pagi
Tempat: Dewan Wawasan, SMK Abu Bakar, Temerloh
Tajuk: Gejala Sosial Dalam Kalangan Remaja Islam
Anjuran: SMK Abu Bakar, Temerloh.


Sebahagian daripada pelajar SMK Abu Bakar yang sedang mendengar ceramah


Peserta adalah dalam anggaran 200 orang pelajar yang terdiri daripada sebahagian pelajar Tingkatan 1, 2, 3 dan 4.


Sesi perkongsian


Sambutan dan penglibatan juga sangat memuaskan, bahkan aku bangga dengan penglibatan sebahagian pelajar yang turut serta aktif melibatkan diri dalam sesi kuiz kefahaman dan soal jawab.


Penerima hadiah saguhati yang dapat menjawab soalan kuiz dengan tepat


Tahniah kepada pihak pentadbir SMK Abu Bakar dan salah seorang guru hebat kesayanganku, Puan Saonah ketika aku bersekolah di Tingkatan 6 Atas di salah sebuah Sekolah Menengah Agama Temerloh, suatu ketika dahulu. Sekarang beliau bertugas sebagai Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid di SMK Abu Bakar.


Paling kanan, Puan Saonah, guru kesayanganku


Perkongsian pengalaman bersama para pelajar di daerah sendiri adalah satu permulaan yang sangat bagus kepada PPWM untuk membuka pandangan masyarakat memahami isu HIV/AIDS secara tepat.

Program Support Group & Ziarah Bersama Komuniti

Tempat: 16 November 2013
Hari: Sabtu
Masa: 11:00 pagi – 3:30 petang.
Tempat: Rumah Perlindungan ODHA Darul Ukhwah, Puchong.
Anjuran: PPWM dengan kerjasama pihak Darul Ukhwah.

Aturcara Program:

11.00 am – Suaikenal
11.20 am – Minum
11.30 am – Perkongsian pengalaman beberapa orang penghuni Darul Ukhwah
12.30 pm – Ucapan Presiden PPWM
01.00 pm – Solat Zohor berjamaah
01.30 pm – Jamuan makan tengah hari
02.00 pm – Bengkel / Latihan Dalam Kumpulan
03.00 pm – Penyampaian sedikit sumbangan kewangan dan pakaian terpakai kepada para penghuni
03.15 pm – Sesi ziarah kasih komuniti terlantar


Berkongsi kekuatan bersama para penghuni Darul Ukhwah


Peserta adalah dalam anggaran 50 orang ahli PPWM, supporters, volunteers, dan para penghuni Darul Ukhwah.


Salah seorang volunteer merangkap ahli PPWM yang hadir, Cik Aminah


Program kali ini merupakan sebuah program yang sungguh bermakna kerana ianya adalah atas kerja keras pihak JK Bertindak PPWM walaupun sebahagian ahli yang hadir perlu berdepan pelbagai kekangan kewangan dan komitmen. Sudah tentu pihak Darul Ukhwah sendiri memberikan kerjasama yang sangat padu dan profesional.


Salah satu hasil bengkel


Sambutan dan penglibatan adalah sangat memuaskan dan penuh bermakna. Tahniah kepada semua JK Bertindak PPWM dan pihak urusetia para penghuni Darul Ukhwah.

Akhir kata, ucapan jazakumullah kheir dan penghargaan kepada semua ahli PPWM yang komited terhadap perjuangan, Dr. Hajah Zaini binti Haji Ishak, Ketua Penolong Pengarah Kanan Unit AIDS/STI, Jabatan Kesihatan Negeri, Negeri Sembilan, Pejabat Kesihatan Daerah Kuala Pilah, pentadbir dan para pelajar SMK Abu Bakar, pihak pentadbir, urusetia, dan sukarelawan Darul Ukhwah yang melibatkan diri.

Sekian,

Aku hamba-Nya yang dhaif
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP


Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM: http://www.positivewarriors.org/

NO AKAUN PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Camelia Sulaiman: camelia_sulaiman@yahoo.com