Friday, October 18, 2013

LARANG INDIVIDU HIV GUNA TANDAS AWAM DIBANTAH





Oleh Nor Hatina Shuib
 
Agensi Bangsa Bangsa Bersatu AIDS (UNAIDS), baru-baru ini mengutuk draf peraturan negara China bagi mengharamkan individu yang positif HIV daripada turut sama menggunakan spa dan tandas bilik mandi awam di negara berkenaan.

Kemarahan itu begitu memuncak dan diluahkan menerusi satu kempen bantahan bagi menolak cadangan berkenaan yang dilihat tidak berasas sama sekali.

Cadangan dikemukakan Kementerian Perdagangan China itu dilihat sebagai satu contoh terbaru, pemerintahan yang menjalankan amalan diskriminasi terhadap mereka yang positif HIV di China.

Draf A yang disiarkan dalam talian Majlis Negeri China, atau kabinet, dan perintah spa dan pertubuhan dan seumpama dengannya itu mempamerkan, tanda melarang mereka yang mempunyai penyakit kelamin, AIDS dan penyakit kulit berjangkit menggunakan kemudahan awam berkenaan.

Penyelaras Negara China UNAIDS, Hedia Belhadj, Isnin lalu berkata, beliau bimbang dengan peruntukan yang dikeluarkan dan cadangan itu perlu ditolak daripada digunapakai.

Ini kerana tiada risiko penularan HIV bagi perkongsian spa mahupun tandas bilik mandi oleh pesakit HIV.

Dianggap diskriminasi

“UNAIDS mencadangkan, sekatan menghalang penghidap HIV daripada menggunakan tempat mandi, spa dan lain-lain kemudahan yang serupa dikeluarkan dari draf akhir dasar berkenaan,” katanya memberitahu AFP.

Beliau turut menggesa, mana-mana dasar lain yang mencegah mereka yang hidup dengan HIV daripada menggunakan perkhidmatan awam atau swasta juga turut dikaji semula.

Sementara itu, UNAIDS menganggarkan terdapat 780,000 penghidap HIV di negara itu dan kempen itu menyasarkan untuk menolak cadangan berkenaan dan kempen yang diadakan itu akan dibuka untuk rundingan awam sehingga bulan depan.

Pengarah anti diskriminasi Nanjing (NGO Justice for All), Yu Fangqiang, turut memberitahu AFP, satu-satunya nilai draf undang-undang ini adalah diskriminasi terhadap mereka yang mempunyai AIDS selama ini.

Selain itu, lima lagi organisasi dan badan bukan kerajaan di negara itu turut mahu bekerjasama dalam bantahan berkenaan.

Kata Yu, undang-undang yang mahu dijalankan itu perlu berubah dan semua NGO sudah tahu berkenaan peraturan baru berkenaan dan bertindak mahu melawannya daripada digunapakai. – AFP


Sumber: sini



Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM: http://www.positivewarriors.org/

NO AKAUN PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Camelia Sulaiman: camelia_sulaiman@yahoo.com

NGO Sokongan:

Pertubuhan Amal Firdausi Kuala Lumpur (PAFI)
Sila hubungi:
E-Mel: amalfirdausi@gmail.com
Talian Marhabah: 018-207-0953 (Encik Hamli) @ 017-311-0306 (Encik Raffie)
Telefon / Faks: 03-9174-0934
FB PAFI: http://www.facebook.com/amalfirdausi (open group)
Twitter: twitter.com/amalfirdausi

Sokongan khusus kepada komuniti wanita: PEWAHIM
Untuk menyertai FB PEWAHIM (secret group) sila hubungi:
E-Mel: pewahim@gmail.com
Telefon: 019-259-5864 (Norlela) Pengasas
No akaun PEWAHIM: 562740121438 (Maybank)